Brand Identity en de ontwikkeling ervan

Als je wil weten wat de definitie van brand identity is, dan kan je zeggen dat het een manier is waarop organisaties zich identificeren en positioneren. Het is ook nog eens dat een merk zo de belofte doet aan de consument. Daarbij gaat het erom of de kwaliteit wel gegarandeerd is en of het wel de beleving geeft die beloofd is. Geeft het ook wel een enkel aangenaam van gevoel? Door de jaren heen hebben brand identity en online marketing steeds meer over klap gekregen.

Wat is brand identity nou eigenlijk en wat doet het precies?

Tegenwoordig zijn online marketing en brand identity niet meer van elkaar los te krijgen of te zien. Maar is het wel nog zo dat bedrijven hun brand identity vaak nog vanuit het offline punt benaderen. Daardoor zijn er nog best veel merken en ook organisaties die traditionele reclamebureaus inschakelen zodat hun brand identity vormgegeven wordt. Is dat in zo een tijd dan nog wel verstandig? Omdat online steeds meer een grotere plek inneemt in het leven.

Brand identity en marketing zijn zo erg met elkaar verbonden dat ze onlosmakelijk zijn, maar toch zijn ze niet hetzelfde en verschillen nog eens behoorlijk van elkaar. Brand identity wat ook wel positionering genoemd wordt is iets wat een merk uniek kan maken en zo ook van anderen laat onderscheiden. Zo zijn er ook wat belangrijke eigenschappen die met elkaar verbonden zijn. Een van deze eigenschappen zijn de bepaalde kleur, het logo, de naam of het symbool ervan. Ook kan je zo denken aan de verbinding die mensen leggen met een bepaald merk, zo spreek je over de mentale en functionele verbinding.

Voor zo een verbinding kan je bijvoorbeeld Coca-Cola als voorbeeld pakken en daarbij op de kleur letten zoals het rode. Of ook van de duurzaamheid van The North Face of het logo van Nike.

Marketing is daarbij ook slechts maar een middel als het erop aangaat om deze identiteit naar de consument te communiceren. Eigenlijk is branding ook wel het tegenovergestelde van marketing, maar zijn ze ook zeker niet van elkaar te onderscheiden. Branding is gewoon een uitdrukking van de essentiële waarheid of waarde die vooral de basis vormt van een dienst, product of een organisatie. Het moet vooral duidelijk zijn wat het merk wel of niet is en of het speciale kenmerken, waarden of attributen heeft. Een merk kan makkelijk mensen snel aansporen om een bepaald product snel te kopen en ondersteunt het ook nog eens de marketing en salesactiviteiten.

Brand identity

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *