Duurzaam communiceren, helemaal 2019.

Tegenwoordig hoor je veel over duurzaamheid. Op verschillende manieren. Duurzaam kan betekenen dat het goed is voor het milieu. Ook kan het betekenen dat iets lang doorgaat. Ondanks het soms onduidelijk is waar het nou om draait, is er een ding wel duidelijk. Duurzaamheid is altijd een positief aspect. Je hebt vast wel eens gehoord van duurzame energie, dit is de meest bekende vorm van duurzaamheid. Je kent er vast al een paar, windenergie en zonne-energie. Maar ken jij de andere vormen van duurzame energie al? Duurzame energie betekent in principe dat je voor onbepaalde tijd over energie kan beschikken. Door het gebruik van deze energie worden het leefmilieu en mogelijke toekomstige generaties niet benadeeld. Hier volgen duurzame energievormen binnen deze criteria.

  • Zonne-energie. De verzamelnaam voor het licht en de warmte van de zon. De energie van de zon kunnen we opvangen door middel van zonnepanelen of zonneboilers. Dit is goed voor het milieu.
  • Waterkracht. De verzamelnaam voor energie uit stromend water. De energie van het water wordt vaak gewonnen door middel van turbines. Dit is onschadelijk voor het milieu.
  • Windenergie. De meest bekende vorm van energie. De energie van de wind wordt opgevangen door middel van windturbines. Ze staan vaak in zee of weilanden, onmisbaar. De wind blaast tegen de rotorbladen van de windturbine. Hierdoor wordt de generator aangedreven en ontstaat er een energie die wij ook kunnen gebruiken.
  • Bio-energie. De energie die opgewekt wordt uit organisch materiaal. De elektriciteit wordt opgewekt door biomassa te verbranden. Dit gebeurt door middel van afvalverbrandingscentrales of elektriciteitscentrales.
  • Duurzaam communiceren. Dit is een heel ander soort duurzaamheid. Dit heeft niks te maken met energie. Wie kiest voor duurzaam communiceren zegt dat hij tegen leugens, bedrog en verspilling in een krampachtige bedrijfsvoering. Bij duurzaam communiceren heb je het over de daden van een bepaalde onderneming. Dat spreek vanzelf.

 

Duurzaam communiceren en zijn leefregels

Bij deze vorm van duurzaamheid bestaan enkele regels om je aan te houden.

  1. De daden spreken voor zich. Een bedrijf dat duurzaam is zegt dat niet keer op keer. Nee, dit bedrijf laat het zien. De klant moet er zelf achter komen. Zo wek je vertrouwen op.
  2. Leren van de klant. Duurzaam communiceren is een cyclus van voortdurende feedback en verbetering. De klant heeft het te zeggen. De klant vertelt hoe een onderneming gaat. Weinig klanten? Dan moet er wat veranderen.
  3. Plezier in de onderneming. Het is de bedoeling dat je nog lang mee gaat. Door niet te veel over te werken bespaar je jezelf stress. Zorg voor plezier in jouw onderneming. Duurzaam staat voor het niet benadelen van de toekomstige generatie. Maar hiervoor moeten de mensen van nu ook niet benadeeld worden.

Meer weten over duurzaam communiceren? Bekijk de website van Haakkranen.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *